DOBA Znanja

Pratite naše novosti

FeedbackFruits za transparentnost pri timskim zadacima

09. svibanj 2025.

Za neke studente timski rad predstavlja izazov, dok za druge pak predstavlja dragocjenu priliku za razvoj suradničkih vještina. Unatoč brojnim prednostima, on donosi i izazove – osobito kod ravnopravne podjele zaduženja i ocjenjivanja doprinosa pojedinih članova skupine.

Ovom smo se pitanju na DOBA Fakultetu posvetili vrlo ozbiljno. Ove smo godine uveli digitalni alat FeedbackFruits – Group Member Evaluation (GME), koji omogućuje studentima da ocjenjuju rad svojih kolega sa studija. I ono što je još važnije – to rade anonimno i uz analitičku podršku.

Zašto uopće ovakav alat?

Suvremeno učenje više nije samo saslušavanje predavanja, već uključuje aktivno i sudjelovanje te suradnju. To znači da studenti moraju znati raditi zajedno, dijeliti ideje, preuzimati odgovornost i komunicirati. No to nije uvijek lako – pogotovo ako netko u skupini ne doprinosi dovoljno.

Transparentnost u obrazovnom procesu jedan je od ključnih uvjeta za učinkovito suradničko učenje. Kada studenti imaju jasnu strukturu ocjenjivanja i uvid u dinamiku skupine, povećava se osjećaj odgovornosti i razumijevanje vlastitog doprinosa zajedničkom cilju (Nicol & Macfarlane‐Dick, 2006.).

Pravednost – Istraživanja pokazuju da studenti doživljavaju grupne ocjene kao manje pravedne ako nije omogućeno vrednovanje individualnog doprinosa (Lejk & Wyvill, 2001.). Vršnjačko procjenjivanje povećava pravednost jer omogućuje raščlanjivanje grupne ocjene s obzirom na stvarni doprinos svakog pojedinca.

Tu nastupa alat GME. On omogućuje članovima tima da jedni drugima daju povratnu informaciju o doprinosu. Svaki student vidi kako ga ocjenjuju kolege sa studija – što jača osjećaj odgovornosti, transparentnosti i pravednosti. Online mentor i nastavnik mogu pratiti je li netko posebno pasivan ili aktivan, te pravodobno reagirati, odnosno na kraju prilagoditi završnu ocjenu.

Kako to funkcionira u praksi?

Zamisao je jednostavna, provedba promišljena:

  • Nakon završetka timskog rada studenti ocjenjuju jedni druge prema unaprijed definiranim kriterijima.
  • Sve su ocjene anonimne, a umjetna inteligencija studenta usmjerava na oblikovanje i iznošenje konstruktivnih komentara.
  • Online mentori imaju preglednu analitiku koja im pokazuje dinamiku tima te također i gdje su stvari zapele u skupini.

Što pokazuje analiza nakon nekoliko mjeseci?

  • Zadovoljstvo timskim radom premašilo je ciljeve, što pak znači da su studenti osjetili veću povezanost i pravednost u suradnji. Timski rad, koji često izaziva frustracije, ovog je puta ocijenjen kao pozitivno iskustvo.
  • Zadovoljstvo alatom važan je pokazatelj korisnosti. Studenti su GME doživjeli kao nešto korisno – što je kod uvođenja novog digitalnog alata, koji zahtijeva vrijeme za prilagodbu, veliki uspjeh.
  • Zadovoljstvo predmetom u cjelini ostaje visoko i stabilno, što ukazuje da uključivanje GME-a nije negativno utjecalo na cjelokupno doživljavanje predmeta – naprotiv, može se zaključiti da ga je čak dodatno obogatilo.
  • Uspješnost na predmetima se lagano poboljšala. To pokazuje da je alat pridonio učinkovitijem radu i uspješnijem dovršavanju obaveza.
  • Negativni komentari izuzetno su rijetki (manje od 3 %), što znači da su studenti većinom imali pozitivno iskustvo – kako s alatom, tako i s načinom rada.

Iskustvo studentice: Alat GME donosi značajnu promjenu – potiče istinsku suradnju i aktivnu ulogu svakog člana tima.

 

Izvori

  • Lejk, M., & Wyvill, M. (2001.). The effect of the inclusion of self-assessment with peer assessment of contributions to a group project. Assessment & Evaluation in Higher Education, 26(6), 551.–561.
  • Nicol, D. J., & Macfarlane‐Dick, D. (2006.). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199.–218.
Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac