DOBA Znanja

Pratite naše novosti

RAD U VIRTUALNIM TIMOVIMA - KOMPETENCIJA BUDUĆNOSTI

23. svibanj 2019.
U posljednje vrijeme puno se govori o prenosivim ili mekim kompetencijama i o kompetencijama 21. stoljeća ili čak o kompetencijama budućnosti.

To su kompetencije koje priučimo u određenom kontekstu te ih zatim možemo primijeniti u brojnim raznim okolnostima i pri obavljanju različitih zanimanja. Među ključne prenosive kompetencije uvrštavamo i kompetenciju timskog rada.

Komunikacija koja prevladava zemljopisne i vremenske prepreke

Zbog ubrzanog ekonomskog i tehnološkog razvoja poslovno okruženje postaje sve kompleksnije, a poduzeća se pak suočavaju sa izazovima koji zahtijevaju usklađenu suradnju stručnjaka iz različitih stručnih područja. Zbog globalizacije i stranih ulaganja danas postoji sve više poduzeća i radnih mjesta, koja su uključena u šire međunarodno okruženje i zahtijevaju sudjelovanje u međunarodnim timovima koji često djeluju virtualno. To znači da se članovi tima rijetko (ili se uopće) susreću na klasičnim sastancima te da većinu suradnje i usklađivanja izvršavaju na daljinu, pomoću informacijsko-komunikacijske tehnologije.

Timski rad nije jednostavan

Ključna karakteristika timskog rada je suovisnost članova i podijeljena odgovornost za rezultate tima. Ne radi se samo o podjeli pojedinih zadataka i njihovom udruživanju u cjelinu, kao što to važi za grupni rad, već se kod timskog rada radi o tijesnoj suradnji  članova, razmjeni i usklađivanju različitih mišljenja te o traženju što optimalnijih rješenja u vezi s postavljenim izazovima. Timski rad nikako nije jednostavna zadatak, te svakom timu treba određeno vrijeme kako bi mogao postići punu učinkovitost. Na uspješnost timskog rada utječu brojni čimbenici:

  • vizija i jasno postavljeni ciljevi,
  • odgovarajuća struktura i plan timskog rada,
  • jasno definirane timske uloge i odgovornosti članova,
  • kvaliteta vođenja tima,
  • kvaliteta komunikacije unutar tima,
  • visoka razina međusobne suradnje,
  • povjerenje i predanost članova,
  • konstruktivno hvatanje u koštace s konfliktima itd.

Za uspješan timski rad tako je potrebno znati dvije stvari: upravljati procesima povezanim sa zadatkom i ciljevima tima te upravljati međusobnim odnosima unutar tima.  

Što je dobro uzimati u obzir kod vođenja virtualnih timova?

Za virtualne timove u pravilu važe jednake zakonitosti kao i za tradicionalne timove, ali činjenica je da dislociranost članova može biti povezana i s dodatnim izazovima. Jedan od tih može biti različita osposobljenost članova za primjerenu i učinkovitu primjenu informacijsko-komunikacijske tehnologije, koja podržava interakciju između članova tima. A drugi je izazov pak povezan s vidicima socijalne dinamike u timu, prije svega s oblikovanjem povjerenja i povezanosti između članova. Nedostatak osobne interakcije može sprječavati uspostavljanje i očuvanje predanosti te povjerljivih međusobnih odnosa, što je jedan od ključnih čimbenika uspješnih i učinkovitih timova. Kao odgovor na ove izazove savjetujemo sljedeće:

  • oprez pri uporabi proslijeđene (pisane) komunikacije, gdje brže dolazi do krive interpretacije poručenoga;
  • kombiniranje proslijeđene i neposredne govorne komunikacije (korištenje alata za sinkrono sporazumijevanje, npr. Skype);
  • uključivanje neformalne komunikacije da se članovi bolje upoznaju i lakše oblikuju kvalitetne međusobne odnose.       

Na DOBA Fakultetu smo spremni na virtualnu budućnost

Na DOBA Fakultetu razvoju kompetencije timskog rada posvećujemo mnogo pozornosti. Timski rad je uključen u većinu predmeta, tako na dodiplomskom kao i na magistarskom studiju, a studenti surađuju isključivo u virtualnim timovima. Primjenjujemo različite pristupe oblikovanja timova (na osnovi različitosti timskih uloga, na osnovi odabira studenata, stalni timovi kod više uzastopnih predmeta itd.), studente usmjeravamo u razvoj kvalitetnog timskog rada (npr. uvodni sastanci, priprema plana i pravila timske suradnje, refleksija i mjere za poboljšanja), a nudimo im i pomoć i podršku pri rješavanju eventualnih nesuglasnosti unutar timova. Ocjena timskih zadataka je u velikoj mjeri vezana na ocjenu kvalitete timskog rada pojedinca i ne samo na ocjenu sadržaja timskih zadataka. Ocjenjujemo da je sustavno razvijanje kompetencije timskog rada u virtualnom okruženju jedna od ključnih konkurentnih prednosti DOBA Fakulteta. A s time se slažu i naši diplomanti. Nakon završetka studija velika većina ih izvještava kako je upravo timski rad ona prenosiva kompetencija, kod koje su tijekom studija postigli najveći napredak i koju uspješno primjenjuju i u svom poslu.  

Izvori:

Clemens, J. P. & Guido, J. (2012.). Effective Project Management, 5th Ed. Canada: South-Western CENGAGE Learning.

Ernhardt, M. P. (2009.). Identifying the Key Factors i the Effectiveness and Failure of Virtual Teams. Leadership Advance Online, Issue XVI, pp 1-8. Dostupno na: https://www.regent.edu/acad/global/publications/lao/issue_16/LAO_IssXVI_Earnhardt.pdf [Dostup: 14. 8. 2016.]

UNESCO International Bureau of Education (UNESCO-IBE). (2013). Glossary of Curriculum Terminology. Dostupno na : http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/IBE_GlossaryCurriculumTerminology2013_eng.pdf [Dostup: 5. 4. 2015.]

West, M. A. (2009.). Effective Teams i Organizations. u N. Chmiel (Ed.). An Introduction to Work and Organizational Psychology, 2nd Ed. USA: Blackwell Publishing, str. 305-328.

Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac