DOBA Znanja

Pratite naše novosti

Doc. dr. Marina Letonja: Kako kormilariti manjim poduzećem kroz epidemiju (COVID-19)

05. svibanj 2020.
MSP-i (mikro, mala i srednje velika poduzeća) igraju značajnu ulogu u svim gospodarstvima, a Slovenija pri tome nije iznimka, te su ključni generator zapošljavanja i prihoda, ona su motor inovacija i rasta. U EU njihov je udio 99 % svih poduzeća, a ona ostvaruju 75 % svih zaposlenja. 91 % njih su mikro poduzeća (OECD, 2020.). Njihova sposobnost prilagođavanja promjenama i njihovo preživljavanje ključni su za oporavak gospodarstva.

I u »normalnim vremenima« vladama je jasno da MSP-e trebaju za to da prežive i za rast specifične gospodarske mjere i programe. Sadašnja kriza koju je uzrokovala epidemija COVID-19, posebno je pogodila MSP-e. Već su više od mjesec dana zatvorena su vrata brojnih ugostiteljskih objekata, frizerskih salona i ostalih ponuditelja osobnih usluga, trgovački objekti koji ne prodaju osnovne prehrambene namirnice, čistionice, praonice, nema hotelskih usluga, taksi prijevozi su ograničeni, itd.. Za vrijeme pisanja ovog priloga počele su se otvarati autoservisne i automehaničarske radionice, trgovine s građevinskim materijalom i sl. Ljudi će opet moći igrati golf i tenis, sve pod posebnim uvjetima i u okviru preventivnih mjera.

MSP-i su posebno osjetljivi. Prisutni su problemi likvidnosti, pogotovo u mikro i malim poduzećima koja nemaju »rezerve« te imaju velike probleme s novčanim tokom. Mala poduzeća teško prilagođavaju svoju veličinu, naime već su mala, njihova djelatnost je u pravilu manje diversificirana, imaju lošiju financijsku strukturu (nižu kapitalizaciju), imaju lošiju kreditnu sposobnost (ako i uopće) te imaju manje financijskih opcija za kredite.

Kriza COVID-19 od nas zahtijeva poštivanje svih mjera koje je donijela vlada. Veoma su važni ekonomski utjecaji koje osjećaju MSP-i, koji se moraju učiti prilagođavati na situaciju koja se iznimno brzo mijenja. Događaju se nenajavljeni preokreti, a potpunu sliku ćemo moći sastaviti tek pomoću retrospektive. Ali već sada se možemo osvrnuti na prošli mjesec i pogledati što smo naučili da bismo vam mogli preporučiti nekoliko načina odazivanja na događanje u ovim kriznim vremenima:

Važno je svakodnevno informiranje, naime događaji se odvijaju veoma brzo te se slika iz dana u dan mijenja. Vlade donose mjere za ublažavanje posljedica COVID-19, ali ih teško sprječavaju. Pošto postoji mnogo lažnih vijesti (»fake news«), morate biti pozorni i kritični prema izvorima informacija, prije negoli donesete bilo kakve mjere. Novinari se usredotočuju na vijesti kao na cjelokupnu sliku te se često radi o špekulacijama. Danas odlučuju na temelju jučerašnjih informacija. Poštujte službene vijesti, delegirane od strane vlade. Pažljivo slušajte stručnjake i njihove prognoze – svaka epidemija je nepredvidljiva i posebna. Još uvijek učimo o kritično važnim karakteristikama sadašnje epidemije. Moramo primijeniti empirijski pristup ka razumijevanju onoga što se događa, onoga što djeluje, unatoč tome da ga vodi stručno mišljenje. Kineska poslovica kaže: »Veliki generali ujutro izdaju naređenje, a navečer ih mijenjaju«. MSP-i su fleksibilni. Nije nužno da različite informacije koje svakodnevno dobivate utječu na dinamiku vašeg poslovanja. Treba ih dobivati s duljom vremenskom determinantom.

Pazite na birokraciju – imenujte mali tim povjerenika kojima dajte slobodne ruke da donose brze taktične odluke, naime to je od presudnog značenja. Pretjerano upravljanje informacijama može štetiti.

Dvaput razmislite prije negoli jednom kažete ili napišete  – uvažavajte određene dimenzije komunikacije, komunicirajte politiku poduzeća odmah i jasno, kako zaposlenici ne bi bili zbunjeni, budite pozorni i na potrebe zaposlenika te oblikujte npr.info hub sa svim informacijama o npr. pristupu obrazovanju i sl., budite jasni u vezi s putovanjima, radu od kuće, oblikujte sigurnosne zalihe, razmislite o alternativnim resursima, planirajte privremena rješenja, razvijte sustav brzog izvještavanja za uvid u stanje u poduzeću, za ocjenu utjecaja krize, za mogućnost poduzimanja mjera te koliko brzo mjere djeluju – prije ili kasnije tržište će dati odgovor na to koliko ste bili učinkoviti pri upravljanju promjenama. I to: razvijte pozornost prema široj zajednici – živite svoje poslanstvo, gdje možete pomoći s obzirom na svoje sposobnosti i mogućnosti.

Prilikom razvoja politike na razini poduzeća primijenite princip otpornosti – sposobnosti preživjeti i uspjeti u uvjetima iznenadnih, promjenjivih te potencijalno neugodnih događaja. Oblikujte prekapacitiranost radije nego da postoji manjak; potičite raznolikost za oblikovanje novih ideja; modularnost, mogućnost razvoja stalnih poboljšanja u svjetlu novih prilika; razboritost; holistički uvid u ekosustav poduzeća, što ima značenje za razvoj dobrog imena i povjerenja u poduzeće (poštivanje osnovnih vrijednosti).

COVID-19 nije jedinstveni izazov. Morate biti svjesni da su gospodarske fluktuacije ciklične. Na sljedeće krize se morate unaprijed pripremiti, važno je da razvijete sustav, naime vaš će odaziv biti učinkovitiji i kada bude udarila kriza, on neće biti »ad hoc«. Razvijte različite scenarije i simulirajte – možete npr. pomoću »ratnih igrica« -, te učite iz ponašanja pod utjecajem stresa. Razmislite o tome što ste naučili – znanje iz te krize primijenite za premošćenje sljedećih izazova.

Vremena se mijenjaju, nove mjere i nove situacije predstavljaju novu realnost. Kako biste postigli (očekivanu) dobit, morate optimizirati svoje poslovanje. Doživljavamo razmah internetskog trgovanja tamo gdje to nije bilo uobičajeno ili prisutno u takvom obimu, razvija se internetsko obrazovanje, odvijaju se investicije u javno zdravstvo, promijenit će se način uspostavljanja dobavnih kanala, neće više biti toliko ovisnosti o samo nekoliko velikih dobavljača i sl.

Kada se kriza bude umirila, u poduzećima morate razmisliti o tome što je kriza promijenila i o tome što ste naučili te to morate uvažavati u svojim planovima za budućnost.
________________________________

Sažeto i prilagođeno prema: HBR, Coronavirus + Business; Reeves, M., Lang, N.,  Carlsson-Szlezek, P., February 27, 2020: Lead your Business throughthe Coronavirus crisis.

OECD, 2020. The impact of the global crisis on SME and Entrepreneurship financing and Policy responses.

Informativni dani i savjetovanja
Informativni dani i savjetovanja
Deli
Deli
100% online studij
100% online studij
Popuni obrazac
Popuni obrazac